hits
Image and video hosting by TinyPic

WISH IT ~ DREAM IT ~ DO IT

Slik takler du et brudd

  • Publisert: 17.04.2018, 17:00
  • Kategori: Blogg
  • Det er ingen hemmelighet at jeg har kjærlighetssorg. Den finnes, og den kan vare....og vare...og vare. Min sorg har vart siden jeg ble dumpet august i 2016. Det er snart to år det! Så når går det over? 

    Historien om da jeg ble singel kan du lese HER. Jeg vet ikke hvordan det skal forklares, hvordan de rundt meg skal forstå, hvordan jeg kommer videre. Jeg bare vet at jeg fortsatt bærer på en form for sorg. Det har gått opp og ned, og det er noen dager hvor tankene er tilbake i 2016. Andre dager eksisterer det ikke. Det er heller ingen hemmelighet at jeg har prøvd meg på både tinder, sukker og møteplassen. Det har ikke gått så bra, og jeg syns det er vanskelig å finne noen med mine kriterier. Dette med kriterier tror jeg en blir veldig bevisst på når man har blitt dumpet. Det er vanskelig å finne noen når tankene i hodet sier "men han er ikke som han". Naturlig nok vil ingen bli det samme som han. Dette gør nok at tankegangen min  på date er helt feil. Jeg er reservert fordi sjansen for å bli skuffet er veldig stor når innstillingen min handler om at jeg vil finne noen som han. Det hadde også kanskje vært enklere å gå videre hvis det var jeg som gjorde det slutt, eller at vi hadde blitt enige om at "Vet du hva, dette fungerer faktisk ikke". Sånn var det ikke. Det var et brudd, som for meg var brutalt fordi det kom helt uforberedt. Det var ingen varsellamper, ingen hint. Det var som en såpeboble som du stikker hull på.

    Så hvordan skal en takle sorgen da?

    Jeg kom over en artikkel hos Side2 med tittelen "Slik takler du et brudd" med underoverskfriften "Slett eksen fra sosiale medier". Det første punktet var veldig greit, siden han slettet meg først. Ikke bare slettet han meg, men han slettet meg og beholdt alle andre. Med alle andre mener jeg familien og vennene mine. Greit nok. Det er jo ikke de han gjør det slutt med, det var jo meg. 

    1. Pust inn, pust ut. Det høres kanskje litt klisjé ut, men det hjelper å jobbe litt med pusten. Om man befinner seg i en situasjon der man ser kjærestepar eller tilfeldigvis ser oppdateringer fra ekskjæresten, hjelper det å puste dypt inn og telle sakte til ti. Dette er faktisk sant. Jeg kan ofte tenke "Det der skulle vært meg" eller "Jeg er snart 25, jeg må finne meg en ny kjæreste". Det hjelper ikke. Du må bare ta tiden til hjelp og plutselig vil det gå bra. 

    2.Skriv det hele ned​. En studie utført av Columbia University viser at det kan være en fordel å notere ned all slags tanker når man er i en stressende periode av livet, spesielt når man har hjertesorg. Er man forbanna på eksen? Føler man at verden er i ferd med å rase? Noter det ned på papiret.​ Det er akkurat det jeg gjør. Jeg har et behov for å skrive om det til tider, og da er det ingen som skal si at det er feil. Vi takler sorg og motgang på forskjellige måter. 

    3. Kom deg på trening​. Alt man gjerne vil gjøre er å sitte i joggedressen, spise bøttevis med iskrem og se en halvdårlig film på Netflix - men, 20 minutter med aktivitet kan gjøre noe med humøret. Ifølge Womens Health Mag kan binyrene gå i overprodusering av kortisol (også kjent som «stresshormonet»), og noradenaline som fører til rastløshet, søvnløs og tvangstanker. Endorfinene som produseres mens man trener vil hjelpe å balansere kortisolnivået, og all adrenalin kommer til nytte under treningsøkten. Jeg har dager hvor jeg bare vil grave meg ned under dyna, grine og drømme meg to år tilbake i tid. Heldigvis har jeg ikke gjort det i stor grad. Trening er ikke det som blir mest prioritert, men jeg trener. 

    4. Hold deg langt unna sosiale medier​. Det er nok lettere sagt enn gjort, men det gjør ingen nytte å bla gjennom ekskjærestens Instagramkonto. Sir Nigel Shadbolt, en professor fra University of Southhampton, forklarer at sosiale medier kan gjøre det vanskeligere å komme over et brudd. Helt klart en ulempe og utfordring når jeg går inn på eksen sin facebook og skuffelsen kommer fordi det står "I et forhold med ...". Nå gjør ikke jeg dette ofte, men helt sant. Det ble mye mere virkelig. 

    5. Vær omringet med gode folk. Husk å ikke gjem deg for omverden. Vær sammen med venner og hold deg så sosial som mulig. Dra på kino, ta en kaffe eller dra på museum. Man kommer til å trenge alene tid, men det er vikrig også å komme seg ut. Heldigvis har ikke bruddet gått utover vennene mine. I den grad det har gjort det, handler det mere om at jeg ikke har villet prate om det. Jeg har mange gode venner rundt meg, og det hjelper. 

    Sandra

     

     

    Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar